Tussentijdse verklaring Palmer Capital Emerging Europe Property Fund N.V.

19 May 2014

De Directie van Palmer Capital Fondsenbeheer B.V. (de Directie), beheerder van Palmer Capital Emerging Europe Property Fund N.V. (het fonds), publiceert heden haar tussentijdse verklaring. De periode 31 december 2013 tot en met 19 mei 2014 wordt vooral gekenmerkt door een geslaagde herfinanciering van het Tsjechische gedeelte van het portfolio en de voortgang die gemaakt is met betrekking tot de onderhandeling over de financiering van het Slowaakse gedeelte van het portfolio.

Onderstaand zijn de belangrijkste ontwikkelingen weergegeven:

• De intrinsieke waarde per aandeel (IW) steeg van 31 december 2013 tot en met 31 maart 2014 met 0,7% van EUR 20,42 naar EUR 20,56;
  • De beurskoers (EUR 7,90) noteert met een discount van ca. 63% ten opzichte van de IW per 19 mei 2014 (EUR 20,72);
  • Het resultaat na belasting gedurende Q1 2014 is lager dan dezelfde periode vorig jaar, van EUR 492.000 naar EUR 170.000. Het resultaat is lager door een lager indirect resultaat van EUR 194.000 en daling van de bruto huurinkomsten met EUR 147.000;
  • De bruto huurinkomsten in Q1 2014 zijn ten opzichte van Q1 2013 met EUR 147.000 gedaald, van EUR 395.000 naar EUR 229.000. Hiervan wordt EUR 37.000 veroorzaakt door valutaresultaat en EUR 110.000 door een lagere huuropbrengsten;
  • Het eigen vermogen per 31 maart 2014 is met EUR 184.000 gestegen ten opzichte van 31 december 2013;
  • De bezettingsgraad is gedurende Q1 2014 afgenomen, van 73,7% naar 71,5%;
  • De hoogte van de uitstaande bankleningen nam in Q1 2014 t.o.v. Q4 2013 toe naar EUR 27,8 mln. van EUR 27,1 mln.;
  • Door de herfinanciering eind maart 2014 nam de Loan-to-Value in Q1 2014 toe van 47,5% tot 48,7%.

De daling van de bezettingsgraad komt met name voor bij de objecten die gelegen zijn in Praag. Door dat er de afgelopen tijd meer nieuwbouw A-Klasse onroerend goed in Praag is bijgekomen welke nog niet verhuurd is. Deze worden tegen lagere tarieven of met incentives op de markt aangeboden. De directie speelt hierop in door de verhuuractiviteiten binnen het asset management team te versterken. Daarnaast zal de komende tijd gericht geïnvesteerd worden in een aantal gebouwen om huurders te behouden of nieuwe huurders aan te trekken.

Groei van de portefeuille

Het Property Fund richt zich op verdere groei van het portfolio in de loop van 2015 middels overname van portfolio’s in Tsjechië en/of Polen. De voorkeur van het management gaat uit naar winkelobjecten in de regionale steden van deze twee landen.

Vooruitzichten 2014

Verdere kostenreductie blijft ook voor 2014 een speerpunt. Het management verwacht dat met de doorgevoerde veranderingen de weg vrij is voor een verdere groei van het Property Fund en waarde creatie voor haar aandeelhouders, waarbij de verwachting is dat de beurswaarde van het aandeel de onderliggende waarde van het Property Fund meer zal gaan reflecteren.