Palmer Capital Emerging Europe Property Fund N.V. realiseert eerste fase kostenreductie

2 October 2013

Palmer Capital Fondsenbeheer B.V. (De Directie) is verheugd te kunnen mededelen dat zij overeenstemming heeft bereikt met de externe dienstverleners van het Palmer Capital Emerging Europe Property Fund N.V. (Het Fonds) betreffende een verlaging van de vergoeding die betaald wordt voor het vastgoed- en facility management.

Recentelijk is in Tsjechië de Facility Management Agreement (FMA) met MEI Property Services, s.r.o. (MPS) met terugwerkende kracht op 1 juli 2012 beëindigd. De vastgoed- en facility managementdiensten worden per die datum door Knight Frank geleverd. Met MPS is een vaststellingovereenkomst getekend voor de vroegtijdige beëindiging van de FMA. Met de helft van de jaarlijks gerealiseerde kostenbesparing van € 140.000 wordt de hiermee gepaard gaande afkoopsom gefinancierd.

In Slowakije is de huidige FMA met Property Services SK, s.r.o. vervangen door een nieuwe vastgoed- en facility managementovereenkomst die loopt tot december 2013 tegen een gereduceerde jaarlijkse vergoeding. Hiermee wordt vanaf 2013 een aanvullende jaarlijkse besparing van € 280.000 gerealiseerd.

Het gevolg van deze veranderingen is dat de totaal gecontracteerde managementvergoedingen voor het fonds in haar huidige samenstelling als volgt zijn:

• Per 26.4.2012 (BAVA): € 1.950.000 per jaar
  • Vanaf 1.7.2012: € 1.810.000 per jaar
  • Vanaf 1.1.2013: € 1.530.000 per jaar

Het assetmanagement in beide landen wordt vanaf heden gedaan door Palmer Capital Czech Republic, s.r.o. Hiermee zijn geen extra kosten gemoeid. Zij wordt betaald uit de bestaande managementvergoeding van De Directie. Zij verricht de belangrijkste waardebepalende activiteiten zoals koop- en verkooponderhandelingen, contacten met de belangrijkste huurders en onderhandelingen met financiers. Op deze manier worden de belangen van de aandeelhouders van Het Fonds optimaal behartigd.

Guy Barker, Directeur Palmer Capital en Fund Manager zegt: “Deze veranderingen zijn een belangrijke stap voor de verbetering van de financiële resultaten van Het Fonds op de lange termijn. Aanzienlijke directe kostenbesparingen zijn eerder gerealiseerd dan gepland. De directe operationele controle en de verantwoordelijkheid voor de fondsperformance door de Directie is hiermee nog beter gewaarborgd. Tegen de achtergrond van een aanhoudend stabiele commerciële vastgoedmarkt in Tsjechië en Slowakije blijft onze doelstelling een cash dividenduitkering aan de aandeelhouders binnen een termijn van 15 maanden vanaf heden.”