Herwaardering portefeuille Palmer Capital Emerging Europe Property Fund N.V.

30 December 2013

Het Palmer Capital Emerging Europe Property Fund N.V. (Property Fund) heeft de taxatiewaarde van de portefeuille, die bestaat uit 6 gebouwen in Tsjechië en 11 gebouwen in Slowakije, per 31 december 2013 vastgesteld op EUR 56,92mln. (2012: EUR 59,83mln.). De lagere waarde komt vooral door de sterke depreciatie van de Tsjechische Kroon (CZK) in november 2013. De bezettingsgraad van de portefeuille nam af van 74,9% ultimo 2012 naar 74,4% eind 2013. De loan to value bedraagt momenteel 47,5%, tegen 49,5% ultimo 2012. De intrinsieke waarde per aandeel bedraagt EUR 20,49. De slotkoers van het aandeel was op 27 december EUR 8,20.

De externe taxatie heeft plaatsgevonden conform de verplichting in artikel 4:52a Wft en is uitgevoerd door CB Richard Ellis. De afgelopen 9 jaar werd de portefeuille van het Property Fund getaxeerd door DTZ Zadelhoff. Dit jaar heeft het management besloten van taxateur te wisselen.

Op 7 november 2013 heeft de Tsjechische Nationale Bank (CNB) aangegeven dat zij gaat interveniëren om de eigen valuta te verzwakken. CNB wil hiermee de export aanjagen en deflatie tegengaan. Als gevolg hiervan daalde sinds 7 november 2013 de Tsjechische Kroon met ruim 7,4% in waarde.

Het gebouw Drahobejlova 27 in Praag liet met CZK 14,9mln. (EUR 538.000) de grootste waardedaling zien. Deze daling hangt samen met een verwachte toename van leegstand in de betreffende voornamelijk residentiële deelmarkt van Praag. De waardering van het gebouw A. Rudnayova 21 in Zilina, Slowakije toonde daarentegen een waardestijging van EUR 320.000 (+8,9%), doordat de netto huurinkomsten toenamen. Het fonds verwacht door extra aandacht voor property management in met name Slowakije de netto operationele inkomsten net als bij het gebouw A. Rudnayova komend jaar te verbeteren.

Afgezien van de aangekondigde interventie in de Tsjechische wisselkoers in november, laat de portefeuille waardering over de afgelopen 12 maanden een relatief stabiel beeld zien. De taxatiewaarde van de portefeuille is 1,7% lager dan een jaar eerder en is in lijn met de verwachtingen van het management. Het management constateert tot haar tevredenheid dat nieuwe taxateur CBRE in hoofdlijnen tot een vergelijkbare portfoliowaarde van het vastgoed is gekomen.

Het jaar 2014 zal voor het Property Fund in het teken staan van herstructurering van de financieringsstructuur en verdere reductie van kosten.

Aandelen van het Palmer Capital Emerging Europe Property Fund zijn dagelijks verhandelbaar via NYSE Euronext Amsterdam als closed-end beleggingsfonds. Het Fonds belegt in commercieel vastgoed in Midden Europa.