Beter tweede kwartaal voor Palmer Capital Emerging Europe Property Fund N.V.

29 August 2014

Palmer Capital Emerging Europe Property Fund N.V. (Property Fund) heeft in het tweede kwartaal van 2014 een positieve ontwikkeling laten zien. Vooral een verdere reductie van de kosten zorgde voor een verbetering van de netto operationele inkomsten met 26% en een verbetering van het resultaat na belastingen met 4,4% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014. De netto huurinkomsten waren nagenoeg gelijk aan het tweede kwartaal van 2013. De cashflow van het Property Fund is substantieel verbeterd waardoor in de toekomst meer geld beschikbaar komt voor dividendbetaling, zo blijkt verder uit het vandaag gepubliceerde halfjaarverslag.

De focus voor het Property Fund ligt naast het verbeteren van de bezettingsgraad en de huurinkomsten op het verbeteren van de financieringsstructuur. In het eerste halfjaar werd het portfolio van het fonds in Tsjechië succesvol geherfinancierd bij Sberbank. Daarnaast werd de banklening van Tatra Banka in Slowakije, die eind dit jaar afloopt, heronderhandeld tot een lening van EUR 12 mln. met een looptijd van vijf jaar vanaf eind 2014. De interestlasten in Tsjechië namen licht toe door de herfinanciering bij Sberbank.

In het kader van het verbeteren van de financieringsstructuur heeft de directie tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 19 juni 2014 een herfinancieringsplan gepresenteerd. Dit plan bestaat uit de aflossing van de resterende lening van EUR 1,3 mln. bij SNS Bank, de verkoop van niet‐strategische gebouwen uit het portfolio, het innen van de lening aan Palmer Capital Central European Properties en de uitgifte van 100.000 nieuwe aandelen in combinatie met een converteerbare obligatielening. In totaal wordt op deze wijze voorzien in de financieringsbehoefte van het fonds van maximaal EUR 5 mln.

De belangrijkste ontwikkelingen in het eerste halfjaar van 2014 waren:

• Het resultaat na belastingen daalde in het eerste halfjaar met 42%, van EUR 0,74 mln. naar EUR 0,43 mln. In het tweede kwartaal was echter sprake van een stijging van het resultaat van 4,4% ten opzichte van het eerste kwartaal.
  • Het resultaat per aandeel bedroeg EUR 0,32 (eerste halfjaar2013: EUR 0,57 per aandeel)
  • De netto huurinkomsten van het portfolio zijn met 6,4% gedaald, van EUR 1,89 mln. naar EUR 1,78 mln.
  • Het eigen vermogen steeg met EUR 0,44 mln. ten opzichte van het eigen vermogen per 31 december 2013
  • De solvabiliteit is toegenomen van 79,1% naar 79,9%
  • De bezettingsgraad is afgenomen van 73,7% naar 71,2% • De Loan‐to‐Value bleef gelijk op 47,5%
  • De intrinsieke waarde per aandeel steeg met 1,5% van EUR 20,42 naar EUR 20,75;
  • De beurskoers noteerde op 30 juni 2014 op EUR 7,88, een discount van 62% ten opzichte van de intrinsieke waarde.

Vooruitzichten

De directie verwacht dat de trend van het tweede kwartaal zich zal voortzetten, waardoor het resultaat in de tweede helft van het jaar verder zal verbeteren ten opzichte van de eerste helft van het jaar. Er zijn na balansdatum diverse nieuwe huurcontracten afgesloten. De opbrengsten hiervan zullen zichtbaar worden in de jaarcijfers. Daarnaast lopen er verschillende gesprekken met grotere potentiële huurders.

De tweede helft van 2014 zal in het teken staan van het succesvol afronden van het herfinancieringsplan zoals gepresenteerd tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 19 juni jongstleden. De uitgifte van 100.000 aandelen en een converteerbare obligatielening maken hier onderdeel van uit.

Het halfjaarverslag is te vinden op deze website.